In mijn vorige blog heb ik geschreven over de zesde stap van de zeven stappen tot succes in servicemanagement. Er is keihard getraind op de fiets. De medewerkers hebben geleerd hoe de nieuwe werkwijze toegepast moet worden. Hierbij zijn verschillende middelen zoals werkinstructie en microgames ingezet. De laatste stap is nu het borgen van een langdurig resultaat.
In de laatste stap laten we de organisatie continue kijken hoe we het beter kunnen doen. Wij meten de hartslag en vermogen en doen onderzoek naar voeding en houding op de fiets. We willen doorgroeien in de toepassing van de nieuwe werkwijze. Dus de besluitvorming en inrichting zoals deze uitgevoerd is in de eerste zes stappen, moet worden omgezet naar de toepassing van procesmatig werken. Je zult echter zien dat dit (bijna) nooit zonder slag of stoot gaat. Daarom is het van belang om te herkennen waar dit aan kan liggen. Elk component van onderstaand figuur zal nodig zijn om succesvol te veranderen. Wat gebeurt er als er een onmisbaar component ontbreekt?
Vaak wordt tijdens deze stap de ‘5x waarom’ techniek gebruikt. Stel de vraag waarom dit probleem is ontstaan. Het resultaat is een antwoord met weer een nieuw of ander probleem. Een merkbaar positief verschil is dat de procesmanagers vaker zichtbaar zijn op de werkvloer. MicroGames zijn ook voor hen en de medewerkers een handige tool om de werkprocessen bekend te maken en eenduidig te houden. Want het spelen van microgames bevordert de bewustwording van de medewerkers. Belangrijk hierbij is dat resultaten gecommuniceerd worden naar de rest van de organisatie en het succes gevierd wordt!
Dit is de laatste blog in de reeks van zeven waarin duidelijk geworden is hoe een professionele wielrenploeg in evenzoveel stappen de beste afstemming krijgt tussen wielrenner, de etappes die verreden moeten worden én de fiets om de Tour de France te winnen. Vertaald naar onze ITSM-wereld: het is duidelijk geworden hoe een organisatie in evenzoveel stappen de beste afstemming krijgt tussen People, Process en Technology voor een meest optimale IT-dienstverlening.
Klinkt goed? Neem vandaag nog contact op voor persoonlijk advies van onze consultants.