De cloud is hot! Steeds meer IT bedrijven bieden Service Management software aan die vanuit de cloud als dienst afgenomen kan worden. En dat biedt voordelen voor zowel de gebruikers als de leveranciers van de software. Maar als je gewend bent om gebruik te maken van Service Management software die je lokaal hebt draaien, komt er bij het overstappen naar cloudsoftware wel het één en ander kijken. In dit blogartikel leg ik uit hoe je je optimaal kunt voorbereiden op een optimale overstap.
Eerst: de voordelen van Service Management in de cloud.
Een belangrijk voordeel om te kiezen voor ITSM software als cloudoplossing, is de kostenpost. Als software ‘on-premise’ aangekocht wordt, vergt dat een behoorlijke (eenmalige) investering. Bij Software as a Service (SaaS) daarentegen worden de kosten verspreid over het aantal gebruikers en per maand betaald. Bovendien valt een aanzienlijk deel van de kosten opeens weg, zoals kosten voor het beheren en onderhouden van de servers, die voor traditionele on-premise software wel vereist is.
Daarnaast is het een belangrijk voordeel dat Service Management in de cloud altijd up-to-date is en dat ingewikkelde installaties tot het verleden behoren. Dus: gewoon lekker aan de slag, zonder zorgen.
De overstap naar cloudsoftware.
Maar voordat het zover is, moet eerst natuurlijk nog de switch gemaakt worden. Ik merk dat sommige IT-managers nog huiverig zijn om de ‘sprong in het diepe’ te wagen. Grofweg wijzen zij hiervoor drie oorzaken aan:
- Is de informatieveiligheid bij cloudapplicaties gewaarborgd?
- Brengt overstappen naar SaaS niet al te hoge kosten met zich mee?
- Levert het switchen niet teveel gedoe op? Is de up-time van de helpdesk bijvoorbeeld gewaarborgd?
We lichten deze drie punten hieronder verder voor je toe.
Informatieveiligheid waarborgen.
Veel IT-managers vragen zich af of de informatieveiligheid voldoende gewaarborgd is, wanneer alle databases niet langer lokaal worden beheerd, maar staan opgeslagen op het domein van de software-leverancier. Wij kunnen natuurlijk niet voor anderen spreken, maar bij Mproof doen we er alles aan om je gegevens optimaal te beschermen. Je data wordt bijvoorbeeld opgeslagen op servers die zich in Nederland bevinden. Bovendien is Mproof ISO 27001-gecertificeerd.
Hoge overstapkosten vermijden.
Een ander veelgehoord argument om te wachten met switchen naar de cloud, zijn de hoge kosten die overstappen naar cloudsoftware voor je ITSM-applicaties met zich meebrengen. Als ‘overstapper’ heb je namelijk in een eerder stadium al eens on-premise software aangekocht. Maar zoals hierboven al vermeld staat, levert ITSM-software als cloudoplossing ook een aanzienlijke kostenbesparing op, bijvoorbeeld op het gebied van beheerskosten. Service Management in de cloud software verdient zichzelf bijna altijd binnen een paar jaar terug.
Overstappen zonder een hoop gedoe.
Het laatste wat je wilt als je overstapt, is dat dit ten koste gaat van de klanttevredenheid en SLA’s die je met je klanten hebt afgesproken. De overstap dient snel, vakkundig en pijnloos te gebeuren. Ook hierover kunnen we natuurlijk alleen maar namens onszelf spreken, maar bij Mproof is switchen een eenvoudig proces. De database kan in één werkdag gemigreerd worden en door altijd eerst een testomgeving te migreren wordt de foutmarge aanzienlijk gereduceerd.
Bekijk meer informatie over Clientele ITSM als cloudoplossing.
Conclusie.
Redenen genoeg om te werken met moderne, stabiele en complete servicedesk software die draait als cloudapplicatie. Toch kan ik me voorstellen dat je benieuwd bent geworden naar een praktijk-situatie. Daarom heb ik een klantcase voor je geselecteerd van Portbase. Zij hebben recentelijk de switch gemaakt. Hun ervaringen kun je lezen door hieronder op de knop te klikken.
Deel je eigen ervaringen.
Heb je zelf nog ideeën en tips om een succes te maken van je ITSM-software als cloudapplicatie? Laat ze achter in de reacties hieronder. Ik ben erg benieuwd.